Vårt huvuduppdrag är att trygga travsportens tillväxt & skapa en meningsfull sysselsättning hos både vuxna & barn . Vårt arbete på travskolan bygger på att förmedla, ge insikt och utveckla kunskap & kännedomen om hästar & trav.

Vi håller till på Gävletravets södra stallbacke. Här är ett lugnt läge med närhet till travets alla träningsmöjligheter. Gävles Travskola har funnits sedan 1994.

Vår huvuduppgift – kurser för barn & vuxna!
Just nu har vi cirka 100 kursdeltagare i veckan. Vi arbetar främst med nyrekrytering, alltså rekrytering av personer med lite eller ingen erfarenhet av häst eller trav som vill prova travsport.

De flesta kurserna är så kallade terminskurser med ett paket om t.ex. 18-22 lektioner fördelade på 18-22 veckor (2 tim/tillfälle). Där får deltagarna lära sig grunderna i hästhantering, selning och körning. Erbjuds i åldersgrupperna med fördelningen; 7-14 år och från 15 år till pensionsåldern (ingen maxålder). Här behövs alltså ingen häst- eller traverfanhet! Vi har även knattekurser för barn mellan 4-6 år, mellan 5-10 tillfällen per termin (1-1,5 tim/tillfälle).

Vi har även fortsättningskurser för de som önskar fördjupa sig eller få mer kunskap genom oss. I våra fördjupningskurser arbetar vi ofta med externa leverantörer som ex. studiebesök hos aktiva inom travsporten eller andra leverantörer besöker oss för att förmedla kunskap.

Vi sätter högt värde på samarbetspartners inom branschen då vi tillsammans har större möjlighet att få fler intresserade, fler aktiva, fler som förblir aktiva och tillsammans lyfta fram vår fantastiska travsport!

Har du erfarenhet från travsporten, vill förmedla dina erfarenheter/kunskaper och är pedagogisk lagd? Tveka inte att kontakta oss!

Vi välkomnar ALLA till vår travskola!

travskola@gavle.travsport.se