Välkommen till Kalmar travskola!

Vi erbjuder kurser och aktiviteter för alla åldrar och kunskapsnivåer, allt ifrån nybörjarkurser till licenskurser för dig som vill köra lopp eller träna egen travhäst.

Travskolans stall ligger centralt på stallbacken och vi har ett 15-tal hästar i vår verksamhet. Alla travhästraserna (shetlandsponnyer, gotlandsruss, varm- och kallblodstravare) finns representerade. Alla hästar är utvalda för att passa i travskoleverksamhet. Några hästar passar bäst för nybörjare och några ger lite mer utmaningar och kräver att du kört lite mer.

Alla ledare är utbildade genom Svensk Travsport och fortbildning sker kontinuerligt. På flera av kurserna finns oftast flera ledare. En som har instruktörsutbildning och har huvudansvaret och till sin hjälp har den en ledarassistent som ofta är en av våra duktiga ungdomar.

I alla kurser varvar praktik med teori. Till att börja med är det oftast praktisk teori lära sig sela, ta på grimma och varför hästen beter sig och reagerar som den gör men ganska snabbt blir det mer avancerat. Vet du till exempel vart hästens armbåge sitter? Eller hur många timmar en häst sover?

Nästan alla dagar i veckan är det verksamhet, det är 80-talet elever i terminskurser. Vi ordnar också föreläsningar och kortkurser för dig som redan är aktiv och prova på dagar och kurser för dig som vill testa travsport. Ungefär 11 månader om året är det verksamhet och vi följer skolans terminer. Under sommaren ordnar vi dagläger, prova på dagar och vi åker med våra ungdomar som har ponnykörlicens på tävlingar runt om i södra Sverige.

Travskolan drivs av Kalmartravet och vi kvalitetssäkras varje år av Svensk Travsport för att veta att vi uppfyller alla krav på hästhållning, arbetsmiljö, ledarutbildning, säkerhet mm. Hästar är dyra i drift och förutom intäkter från kursverksamhet och andra event erhåller vi aktivitetsersättning från Svensk Travsport.

Vi har ett nära samarbete med travskolorna i Tingsryd och Karlshamn. Dessutom har vi en hel del aktiviteter tillsammans med vår lokola Ponnytravklubb, Kalmar Ponnytravare, bland annat påsklovsläger och träningsdagar.

Vi vill givetvis alltid bli bättre! Har du förslag på förbättringar tar vi gärna emot dem!

Kontakta oss på Kalmar Travskola

{{card.subtitle}}