Om travskolan

Funderar du på att börja med trav? Då är travskolan något för dig! Den första travskolan startade 1992 och idag finns det 33 stycken runt om i landet. Dit är alla välkomna för att lära sig mer om hästar och trav.

På travskolorna finns det utbildningar för alla åldrar – från nybörjarnivå till mer avancerade kurser för både barn, ungdomar och vuxna.

De flesta travskolor erbjuder så kallade knattekurser för barn från fem år och uppåt. Därefter följer någon form av nybörjarkurs, ofta kallad grundkurs eller järnkurs. Denna följs av olika fortsättningskurser som till exempel kan kallas för koppar, brons, silver och guld samt licenskurser för de som vill börja tävla i ponnytrav.

För vuxna erbjuder våra travskolor nybörjarkurser och fortsättningskurser, där grunderna inom trav gås igenom. Detta är något som kan fungera som en början till en så kallad B-licens och en egen travhäst.

Flera travskolor har också kurser i monté, vilket innebär att man rider i trav. Många travskolor ordnar även specialkurser inom till exempel träning, foder, selning med mera.

Alla travskolor på travskola.se är kvalitetssäkrade
Varje travskola är kvalitetssäkrad av Svensk Travsport och erbjuder kurser på flera olika nivåer, alltifrån knattekurser för de minsta till travkurser för vuxna. Alla kurser på travskolorna har gemensamma namn, så att du enkelt kan hitta en kurs för dig oberoende på vilken travskola som ligger närmast dig.

På hemsidan kan du söka och filtrera bland kursutbudet samt navigera dig till den närmaste kvalitetssäkrade travskolan. Här hittar du samtliga travskolor och kan läsa mer om deras verksamheter och vad de erbjuder. Det kan se olika ut beroende på vilken travskola du söker dig till, men det går alltid att kontakta en travskola om du har funderingar.

Svensk Travsport sätter alltid travhästen i centrum och värnar om en god hästhållning. Det är även viktigt att sköta en verksamhet på ett professionellt sätt och önskar alltid att den kurs du väljer att gå blir så bra som möjligt. För att säkerställa att du bokar den kurs som passar dig bäst rekommenderar att du läst igenom informationen och villkoren som finns på travskola.se.

Hoppas vi ses på travskolan!