Diplomerad travhästskötarexamen

I travsporten arbetar över 1 000 hästskötare som bidrar stort till våra tränarrörelser. Vissa av dessa har kommit in i yrket via gymnasieskolan, medan andra har skaffat sin kompetens till exempel via lång arbetslivserfarenhet. Den som inte har kommit in i yrket via skolgång, eller som har en examen med annan inriktning än trav, kan nu välja att genom en så kallad diplomering få ett kvitto på sin kompetens som travhästskötare.

Diplomerad travhästskötarexamen kan utöver ovanstående vara ett extra kvitto för de gymnasieelever som examinerats som travhästskötare och som vill lägga branschens egen diplomering till sin examen.

Diplomeringen är en bekräftelse på att hästskötaren har kompetens att under arbetsledning på ett självständigt och yrkesmässigt sätt sköta hästar, stall, kringområden, utrustning samt kunna köra hästar med olika utbildningsnivåer i olika tempon.

Tanken är att alla, oavsett ålder och bakgrund, ska kunna bli diplomerad travhästskötare förutsatt att man behärskar det som beskrivs i den så kallade kompetensbeskrivningen.

Vill du veta mer om hur diplomeringen går till och vad som krävs? I rutan nertill på sidan hittar du all praktisk information.

Tillfällen för examination 2023

24 april Axevalla

4-5 maj Wången

10 maj Åby

11 maj Rättvik

12 maj Solvalla

Varje tillfälle pågår under en heldag (ca kl. 08.30-16.00) och kostar 1 500 kr per deltagare. Max 12 deltagare per tillfälle. Vid fler än 12 anmälda gäller först till kvarn vid anmälan.

Teoriprov sker på webben och skickas ut till deltagaren ca 15 dagar innan det fysiska tillfället. Deltagaren har fem dagar på sig att skriva provet och det måste vara godkänt innan den praktiska delen.

Obs! Intyg på tappskokompetens ansvarar deltagaren för och ska utfärdas av en kvalificerad hovslagare.

Anmäl dig här.

Vid frågor kontakta Annette Jansson på annette.jansson@travsport.se