Lär känna travskolorna: Skellefteå travskola

I artikelserien Lär känna travskolorna får ni möta var och en av travskolorna och lära er lite mer om skolan och de som jobbar där. Näst på tur är Skellefteå travskola där vi prata med Moa Säll som är utbildningsansvarig.

Vart ligger travskolan?
Vår travskola hittar vi uppe i vackra Västerbotten, söder om centrum i Skellefteå. Beläggningen hittar ni på publikplats, ett fint stall med stora teorisalar som även kallas U-stallet.

Vad kännetecknar er travskola?
Tillsammans kan vi växa oss starka, travskolan präglas av en stark och tydlig demokrati, där alla ges möjlighet att delta utifrån sina egna förutsättningar. Öppenhet och tillit råder här och där alla känner sig välkomna. Vår verksamhet genomsyras av en vilja till utveckling och ständiga förbättringar.

Ett stort kännetecken för Travskolan i Skellefteå är det enormt goda samarbetet med vår lokala ponnytravklubb. Tillsammans samarbetar vi för ständig utveckling och satsar på utbildning för unga och äldre.

Hur många hästar har ni?
4 shetlandsponnyer, 3 gotlandsruss och 2 varmblod som alla är villiga att ge dig som elev hos oss roliga och spännande travupplevelser.

Vilka jobbar hos er?
Moa Säll jobbar som vikarierande ungdoms- och travskoleansvarig (för mamma lediga Amalia Larsson) Moa jobbar också på licenskurser och andra märkeskurser. Utöver vår ungdoms- och travskoleansvarig har vi våra 8 duktiga och drivna travskoleledare/assistenter.

Vad händer hos er?
Travskolan kör vår och höst vis de traditionella terminskurserna, utöver terminskurser arrangerar vi olika aktiviteter och håller lägerverksamhet varje lov. Vi jobbar stenhårt för våra unga aktiva och vill ge möjligheten till alla att skaffa en egen häst eller ponny oavsett bakgrund. Vi tillsammans med ponnytravklubben satsar på ungdomsstallet.

Vi har också många spännande projekt på gång och tipsar er att hålla koll på våra sociala medier för kommande nyheter!

Något annat du vill att vi lyfter fram?
Travskolans verksamhet vill upplysa om att det finns uppgifter och roller för alla intressen i travsporten. Hos oss lär vi oss hur vi tar hand om varandra och hästarna som schyssta kompisar. Hur vi också på bästa vis tar hand om våra fyrbenta vänner i sin hel het, vid varje lektionstillfälle prioriteras det att ge mycket tid med hästarna.

Travskolan i Skellefteå är för dig som är sugen på att prova ett nytt äventyr tillsammans med våra fyrbenta vänner - hästarna. Oavsett din förkunskap kan vi hjälpa dig vidare till ett spännande trav liv.

Fun fact?
Vi är lyckligt lottade att ha så drivna och engagerade ungdomar. Våra ungdomsledare har fått utmärkelser som årets ledare 2018 och årets unga förebild 2019 av Svensk Travsport. Travskolan har också tillsammans med ponnytravklubben placerat sig tvåa i finalen av Ponnykampen 2019 och vi blev kända för egen skrivna låtar och dynamik i den fantastiska hejarklacken – Kom ihåg vem vi är!

Publicerad torsdag 29 april 2021.