Hej alla i Travskolan!
Julen närmar sig med stormsteg, och så även jullovet!

Mina första månader i verksamheten, från det att jag kom tillbaka, har till stor del handlat om att sätta sig in i verksamheten igen, lära känna elever, välkomna nya och rekrytera mer personal. Glädjande nog, har vi ökat vårt elevantal med 105% sedan i augusti, vilket även ställer krav på såväl personaltäthet som hästar. Vi har köpt in några ponnyer och stora hästar under hösten, och kommer att fortsätta med detta under våren. Allt för att verksamheten ska fungera till fullo.
Vi har även fått medel via ATG Drömfond, för att möjliggöra verksamhet för personer som sitter i rullstol under nästa år. Detta är vi oerhört tacksamma över – vår målsättning är att ha en Travskola för ALLA.
Något som jag märkt rätt tydligt i höst, är att med ett så stort elevantal, blir det svårt att hålla en personlig kontakt med alla elever. Detta gör, att våra instruktörer får en nyckelroll för att förmedla information i större omfattning än idag. Eventuell frånvaro från kurser och dyl. informerar ni enklast kursledaren i första hand. Min ambition är även att försöka få ut dessa nyhetsbrev med någorlunda jämnt mellanrum så att ni får information om vad som händer hos oss.
Det har varit trassel med vårt sms-system i höst, vilket till viss del påverkat informationen och dessutom inbetalningarna. Jag har klurat på hur vi ska få till ett bra system så att alla är nöjda. Det är ingen hemlighet att det är tuffa tider just nu, och svårt att få ekonomin att gå ihop för såväl elever som för vår verksamhet. Allt har blivit så mycket dyrare, och det är svårt att följa med i prisutvecklingen. Vi har legat på samma prisnivå i 5 år nu – 100 kr/h + moms för reguljära kurser (80 kr för medlemmar i travsällskapet). Med detta pris är vi lägst i Västernorrland/Jämtland och det har talats om att vi ska ha samma priser för samma utbildningar vilket ju påverkar oss mest då vi ligger lägst. Men detta är inte aktuellt just nu utan vi försöker lägga oss på ett pris som inte ska påverka kursavgifterna så mycket.
Svensk Travsport ska spara många miljoner under 2024, vilket även innefattar Bergsåker. I detta har jag försökt finna smarta lösningar på besparingar för att kunna hålla nere kurskostnaderna. Det allra dyraste kostnaden vi har är instruktörslönerna. Jämför man med en ridskola, som många gånger har 45 min lektioner och en instruktör, står vi med 2h lektioner och 2 instruktörer. Det blir en lönekostnad som är 5 ggr så dyr som på ridskolorna, och dessutom håller vi lägre priser. Som ni förstår är detta en svår ekvation att lösa, då vi inte vill tumma på vare sig tid eller kvalitet. Därför kommer vi att, i den mån det går, plocka bort en hjälpinstruktör och bara ha en ledare på den nivå eller med det elevantal vi anser det vara möjligt. Vi kommer även att försöka bli hårdare på att fylla kurserna innan vi börjar dem. Med ökade foder, el och spånkostnader är det trots allt inte möjligt att hålla samma pris, och vi kommer att behöva höja timpriset till 110 kr från 100 (88 kr för medlemmar). Även om det är tufft för oss, vet vi om att även ni har det tufft där hemma också. Flera av er väljer redan nu att be om att få dela upp kursavgiften vilket såklart är fullt möjligt. För att underlätta för vår administration kommer vi därför att dela upp vårterminen i tre delar för alla – man betalar kursavgift för jan-feb, mar-apr, maj-jun. Då blir det inte en så stor summa per gång, vilket borde kunna vara positivt för alla. Dessutom kommer vi att införa en regel om att man betalar kursen samma månad man påbörjar den – då kommer vi att få ett jämnare flöde på våra intäkter, så att även vår ekonomichef blir nöjd. Helt klart sparar man pengar på att vara medlem i travsällskapet!😊
Såsom jag skrev, investerar vi under kommande år i några nya ponnyer. Detta då vi har elever som kommer att ta licens, men även elever som redan har licens men inte har hunnit skaffa egen ponny. För er som har funderingar på just detta, men som inte vågar ta språnget – tveka inte att höra av er till mig så kan jag försöka hjälpa er med era frågor! Vi tittar på alla möjligheter för att underlätta för nya aktiva som vill skaffa egen häst, och vi har ju ett rätt stort kontaktnät runt om i bygden om ni letar stallplats. Det finns även möjlighet att få stöd från Travskolan om man känner sig osäker.
Vidare kommer vi i vår att köra föräldrakurser, för er som känner att ni vill förbereda er på barnens tävlande i ponnytrav. Det brukar vara uppskattade kurser!
Vi öppnar även filial i Timrå- något som inte kommer att påverka vår dagliga verksamhet på Bergsåker utan tvärt om, locka nya till våra reguljära kurser hos oss!

Jag hoppas att ni är nöjda med vår verksamhet i höst – i annat fall är jag öppen för tips på förbättringar! Jag är dock på Gran Canaria fram till 2 januari, så är nog lättast att nå efter det, även om jag har både dator och telefon med mig!

Med detta vill jag önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Travskoleår, och välkommen tillbaka i januari! Vi vill gärna, att om ni inte avser att fortsätta under vårterminen, gärna mailar mig ang. detta innan årets slut, så att vi kan planera kurserna så effektivt som möjligt utifrån personaltäthet och på så sätt få hjälp med att hålla ekonomin i schakt i dessa tuffa tider. Om inte annat, räknar vi med att vi ses vecka 2 - samma dag, samma tid som i höst!

Allt gott!
Mvh Annika Söderholm