Stötta ungdomarna på Skellefteåtravet- bli delägare i travskolans tävlingshäst

Köp VIP-medlemskap och bli delägare i travskolans tävlingshäst Icebreaker Sisu! Ett VIP-medlemskap innebär att du blir medlem i Skellefteåtravet, där ingår ett delägarskap i travskolans tävlingshäst men också andra förmåner på travbanan och i Skellefteå. Vi har pratat med Utbildnings & Travskoleansvarig Moa Säll, som berättar om ungdomssatsningen och hästen du kan bli delägare av.

Säll berättar att dom sedan länge sett den stora utmaningen för unga kuskar att ta sig ut och tävla stor häst efter avklarad licens. Idéen om en ungdomssatsning för stor häst väcktes och målsättning var att hitta på något unikt för att motivera fler ungdomar, att gå vidare till stor häst från ponnytravsporten och inte sluta när dem nått åldersgränsen för ponnytravet. Unga aktiva är travsportens framtid och det vill Skellefteå satsa på, därför har det varit utgångspunkten i denna satsning.

Det har funnits hjälp att scouta många hästar i denna satsning och gänget har varit väldigt noggranna med bakgrunden och haft vissa kriterier innan dom till slut valde att köpa Icebreaker Sisu till ungdomsverksamheten. Det var gemensamma krafter och aktiva inom travsporten som gjorde denna ungdomssatsning möjlig. Säll har det fulla ansvaret för hästen och ser till att allt fungerar som det ska, medan hästen kommer att tränas och skötas av travskolans elever och ungdomar under ledning av Säll. Skellefteåtravets A-tränare kommer också att delta i satsningen och bidra med mentorskap för att ge ungdomarna både feedback och stöd under vägen. Hästen kommer framförallt köras av Skellefteåtravets ungdomar som gått sin utbildning genom travskolan. Man ser även detta som en utbildningsmöjlighet för travskolans elever.

VIP-medlemskap innebär att man blir medlem i Skellefteåtravet, där det ingår ett delägarskap i travskolans tävlingshäst men också andra förmåner på travbanan och i Skellefteå. Några av förmånerna att vara VIP-medlem är exempelvis att dom har abonnerat travrestaurangen och bjudit in alla VIP-medlemmar till en festlig kväll med mat och dryck när hästen gör sin första start på Skellefteåtravet. Medlemmarna kommer också erbjudas att följa med och se någon av Skellefteå AIK:s hemmamatcher samt fina rabatter på restauranger och butiker i Skellefteå. Målet med medlemskapet är att som delägare känna sig som en travfamilj och därigenom längta efter att få besöka travbanan, träffa nya bekantskaper och förhoppningsvis få beträda vinnarcirkeln tillsammans i framtiden. Medlemskapet kostar 500 kronor. I dagens läge finns det inget tak för hur många delägare som får vara med, förhoppning är att kunna få nya personer in i travets fantastiska värld, skapa en gemenskap och intresse att besöka Skellefteåtravet på tävlingsdagar. Hästen kommer i första hand att starta på hemmaplan och det vill alltid erbjudas delägarna något extra när ungdomarna tävlar tillsammans med travhästen.

Säll berättar att intresset för att vara med i ungdomssatsningen har varit över förväntan och att dom redan nu börjar titta på möjligheterna att i framtiden utöka satsningen till två tävlingshästar på travskolan. Överskottet från hästens tävlande kommer återinvesteras i ungdomssatsningen som i framtiden har planer på fler tävlingshästar.

VIP-medlemskap + andel i Icebreaker Sisu 2023-2024:

Swisha 500 kronor till 123-207 27 26 (Skellefteåtravet) och skriv ditt namn och mailadress i meddelandet

Foto: Moa Säll

Publicerad fredag 29 september 2023.