Foto: TR Bild

Möt ungdomsrepresentant i Sydöstra Sveriges Travsällskap

Hon heter Freja Borg och är en ung tjej som bidrar till travet på så många sätt. Hon jobbar i dag heltid som hästskötare hos Thomas Madsen, håller kurs på travskolan i Kalmar, innehar B-tränarlicens och körlicens, samt att är ungdomsrepresentant i Sydöstra Sveriges Travsällskap. Här berättar hon lite om hur detta gick till och hur livet ser ut just nu.

Hur ser din väg till travsporten ut?
Jag började min travresa som sjuåring då min mamma jobbat som hästskötare och bestämde sig för att köpa en egen travhäst. Därmed började jag på travskolan och fick även två shetlandsponnyer som jag delade med min syster. Jag tog licens när jag var nio och har tävlat aktivt sen dess. Idag jobbar jag som hästskötare hos Thomas Madsen i Kalmar, har en kurs i veckan på travskolan, B-tränar- och körlicens på storhäst och jag är även ungdomsrepresentant i styrelsen på Kalmartravet.

Vad gör du i ditt jobb på travskolan?
Jag har en vuxen 3-kurs på travskolan där fokus ligger på att lära sig mer om travet och travhästen. Hur man gör i ordning häst och utrustning inför och efter tävling och så vidare. Målet med kursen är att eleverna ska vara redo att ta B-tränarlicens om de är intresserade av det.

Du är i dag ungdomsrepresentant i Sydöstra Sveriges Travsällskap. Hur gick det till?
Svensk Travsport anordnar ungdomsträffar varje år där varje bana får skicka representanter, det var där jag började intressera mig för ungdomsarbete. Jag fick frågan om att åka på en sådan träff och tyckte att det var roligt, både att träffa andra i min ålder med samma ambitioner och att få försöka hjälpa till att utveckla travsporten. Jag och en till blev tillfrågad av två av de sittande i styrelsen om vi var intresserade och givetvis var vi båda det. Det kändes väldigt roligt att få den chansen. Som ungdomsrepresentant får jag vara med på mötena och säga vad jag tycker och tänker ur perspektivet ungdom. Däremot har jag ingen rösträtt när det ska tas beslut.

Det är intressant att vara ungdomsrepresentant för att man får se lite "bakom kulisserna" hur man tar viktiga beslut om både själva travbanan, hur vi ska rekrytera nya till travsporten och andra saker som man inte riktigt tänker på när man "bara" är här och tränar och tävlar. Det är väldigt lärorikt att vara ungdomsrepresentant.

Vad tror du behövs för att engagera flera till ungdomsarbete inom sitt travsällskap?
Jag tycker att träffarna som ST anordnar är väldigt bra och lärorika där man får spåna några idéer och jämföra med varandra om hur det ser ut på olika banor. Sedan behöver sällskapen, travskolan och ponnytravklubben samarbeta och se till att det finns en ungdomssektion på travbanan då det ofta är enklare för unga att prata med andra unga än med vuxna. Jag tror/tycker att första steget ska vara att man bara träffas och har roligt tillsammans innan man börjar med själva ungdomsarbetet.

Är du intresserad av att jobba med ungdomsarbete inom travet? Kontakta ditt travsällskap och vara beredd på att det vill arrangeras central ungdomskonferens hösten 2023, där vi bland annat väljer in ny adjungerad ungdom i Svensk Travsports styrelse.

Publicerad torsdag 23 mars 2023.