Hugo Lundgren får Jim Fricks Stipendium 2023

Vi ringer upp Hugo 20 år hemmahörande i Skellefteå, Hugo har just fått ett samtal av Åsa Frick där han fick veta att han är årets Stipendiat och kommer få ta emot priset på Rättvik den 5 augusti då det körs Jim Fricks Minne under V75 tävlingarna.

Och gissa om det är en glad kille vi får tag i, först tänkte han när Åsa ringde att han hade glömt någon info i sin ansökan, men ju längre samtalet flöt på med Åsa och hon meddelar att han är årets stipendiat så blev det solsken runt Hugo i det för dagen annars regniga Skellefteå.

Ja vem är Hugo då? Jo det är den nu 20 år gamla Skellefteåkillen som följde med sin kusin Tilda Lundgren till stallet 2017 för att få åka med då hon körde sin ponny. Sen den dagen så är Hugo fast i travet och hästarna, kusinen Tilda tyckte nog att Hugo skulle söka sig till Skellefteås travskola och så fick det bli.

Hugos intresse och känsla för hästarna ledde till att han snabbt tog sin licens och fick köra ponnylopp med travskolans hästar. Hugo köpte 2019 sin alldeles egna ponny L.A. Amarone, en bestämd dam som Hugo vunnit tre lopp med och som ligger honom varmt om hjärtat. Nu är det storhästlicens för Hugos del och stipendiet ska han använda för att köpa ett andra varmblod då han väljer att satsa på travsporten ordentligt.

Hugo har redan köpt ett varmblod och det är treåriga stoet Kikimora K, som i debuten blev placerad som sjua med Hugo i vagnen. L.A. Amarone ska Hugo försöka hitta en lämplig familj åt, någon som kan utvecklas med Amarone och ge henne ett bra hem.

Vi slås av hur Hugo pratar med kärlek i rösten om sina hästar, och hur målmedveten han är i sin satsning, en klok sak Hugo säger är att han är nyfiken och tycker om att få goda råd men behöver alltid ha ett starkt varför man ska göra på olika sätt runt sina hästar. Och vikten av att ha en balans mellan att träna tillräckligt hårt samt att hästarna ska tycka att det är kul, den är viktig för Hugo. Den här killen har även jobbat som understarter men då reglerna för att jobba som funktionär inte möjliggör att vara funktionär och köra lopp på sin hemmabana så har han lagt funktionärsjobbet på hyllan, men han kör startbilen på Skellefteå när det passar in med hästarna.

Att vi kommer få se Hugos namn i resultatlistorna oftare framöver det är vi alldeles säkra på, och vid bankanten står alltid mamma och hejjar på, och startas det på hemmaplan Skellefteå då är även mormor och morfar där och ger sitt stöd.

Hugo drömmer om en egen gård och nog tror vi att det är vad han kommer se till att uppfylla framöver, hästarna fyller såklart Hugos fritid. Om 10 år då tror han att han jobbar med travhästar på heltid på ett eller annat sätt, det låter bra för eldsjälar som Hugo dom vill vi ha kvar i sporten.

Favoritbanan är Boden då den är så välkomnande och alltid i fint skick, (ja om han nu skulle nämna någon annan än hemmabanan Skellefteå). För känslan av tryggheten att tävla på hemmabanan där man känner de flesta och där man kan alla rutiner så väl, den är svårslagen.

Vi önskar Hugo lycka till i framtiden och i sökandet efter nästa häst som ska ansluta till Stall Hugo, och vi är helt säkra på att Jim Frick själv, han hade nog försökt ge Hugo jobb på Östuna.

Foto: Ellen Karlsson

Publicerad måndag 31 juli 2023.