Foto: Emma Roos

Wången håller kurs i träningsfysiologi på Jägersro

Wången och Hästsportens folkhögskola håller kurs i träningsfysiologi på Jägersro 2–4 december i samarbete med Jägersro Travskola.

Kursen Träningsfysiologi i teori och praktik riktar sig till alla som vill optimera sin träning för att få en hållbar travhäst. Kursen är indelad i tre delar med kursstart på distans, en helg på Jägersro med praktiska moment där du lär dig arbeta med pulsmätare och får medverka vid laktatmätning (mjölksyreprov) och avslutas med en inlämningsuppgift och ett webbseminarium.

– Eftersom den här kursen ges via Hästsportens folkhögskola kan vi erbjuda deltagarna ett otroligt bra innehåll till låg kostnad, säger Annika Larelius travhipplog och vikarierande kursansvarig.

Efter kursen ska deltagarna fått en god förståelse för hästens anatomi och fysiologi och vilka förändringar som uppstår i samband med träning och verktyg för att jobba med träning på ett hållbart sätt.

– Kursen handlar om att lära sig mäta effekter av sin träning med objektiva mätmetoder, inte hur man tränar häst. Men det blir förstås mycket prat om träningsmetoder eftersom det alltid blir en engagerad grupp kursdeltagare som utbyter erfarenheter, säger Ulf Hedenström, veterinär och undervisande lärare på Wången.

Efter flertalet fulltecknade kurser på Wången kommer nu kursen till Jägersro för att ge fler möjlighet att delta.

Kursen på Jägersro genomförs i samarbete med Jägersro Travskola. Huvudman för utbildningen är Hästsportens folkhögskola.

Antalet platser är begränsade. Anmälan sker via Hästsportens folkhögskolas webbplats.

Publicerad torsdag 3 november 2022.