Har du årets friskvårdsbidrag kvar? Använd det på travskolan!

Sommaren 2020 valde Skatteverket att utöka friskvårdsbidraget till att gälla fler aktiviteter, bland annat körning med häst. Om du fortfarande har ditt friskvårdsbidrag för 2022 kvar kan du tack vare det beslutet använda det på travskolan – passa på att boka innan årsskiftet.

Tack vare ett hårt påverkansarbete av hästnäringens organisationer godkändes först ridning och sedan även körning av häst i den grupp av aktiviteter som omfattas av friskvårdsbidraget. Svensk Travsports VD sa såhär då beslutet kom:

– Det här är ett fantastiskt besked för travskolorna och vi har möjligheter att ta emot nya elever på dagtid. För de som inte har de ekonomiska möjligheterna att klara terminsavgifterna öppnar sig nya möjligheter. Men det handlar inte bara om pengarna, utan också om att travsport får status som friskvård. Hästen stärker både kropp och själ, det är vetenskapligt bevisat att den har läkande krafter vid rehabilitering och annan friskvård.

Vill du också nyttja ditt friskvårdsbidrag på travskolan, kontakta din närmaste travskola för att ta reda på hur du går till väga. Några travskolor är dessutom anslutna till Epassi.

Hitta din närmaste travskola och boka direkt här på travskola.se.

Publicerad fredag 25 november 2022.