Lär känna travskolorna: Travskolan Rättvik

I artikelserien Lär känna travskolorna får ni möta var och en av travskolorna och lära er lite mer om skolan och de som jobbar där. Nu har vi pratat med Karolina Jakobsson på travskolan i Romme!

Travskolans namn
Travskolan Rättvik

Vart ligger travskolan (mer detaljerad beskrivning)
Vi har ett stall inne på stallbacken på Rättviks travbana som vi delar med Stiernhööksgymnasiet. Rättvik är väldigt naturskönt och vi har nära till det mesta: en kort kör- eller ridtur till Siljan med badmöjligheter tillsammans med hästarna, gångavstånd till samhället med bland annat närmsta skola, där vi varje vecka hämtar barn till Hästfritids och ett stenkast till skogen med miltals med fina sandvägar. Vi har dessutom nära till ridklubben, som vi samarbetar med regelbundet.

Vad kännetecknar er travskola?
Gemenskap! Vi har ett härligt gäng med barn, ungdomar, föräldrar och ledare och i Rättvik står det aldrig still- vi har alltid något på gång!

Hur många hästar har ni?
Tre russ och tre shettisar. Vi samarbetar med gymnasiet och har tillgång till 8 stora hästar.

Vilka jobbar hos er?
Ett gäng drivna och engagerade ledare och assistenter, som tillsammans har mycket kunskap och erfarenhet. Läs mer om oss på vår sida.

Vad händer hos er?
Alltid något på gång! Under våren har vi testat att köra digitala tävlingar, då Covid orsakat tävlingsstopp. Det har varit ett kul projekt, och vi har delat ut/kommer att dela ut drygt 55 rosetter till glada deltagare. Något annat kul är att vi kört en ungdomskurs med stor häst, för ponnytravungdomar som är på väg att ta steget upp till stora travet.

I vintras köpte vi in två nya ponnyer, som har ersatt våra två trotjänare, Xtra och Macke, som gått i välförtjänt pension.

Just nu är vi i full färd med att förbereda sommarens läger. Vi arrangerar 7 stycken sommarläger, de flesta med övernattning, och de flesta läger har bara någon enstaka plats kvar, så se till att boka om du vill vara med!

Vi har under våren kört två läger på jullovet, ett på sportlovet och två läger på påsklovet. Det här med läger är något vi tycker är kul här i Rättvik.

Terminskurserna börjar gå mot sitt slut, och vi har haft en bra termin med många nya ansikten men det är också glädjande att vi fortsätter ha många deltagare i våra Träningsgrupper, där vi har ungdomar som haft licens i flertalet år och som fortsätter gå kurser, många med egna ponnyer.

Dessutom laddar vi för fullt för ponnytrav på Rättvik 22 maj, där vi har 8 färska licensinnehavare som ser fram emot att köra sitt första lopp och många andra ivriga kuskar och ryttare!

Något annat du vill att vi lyfter fram?
Hos oss är alla välkomna och vi anpassar gärna så att det passar just dig!

Funfact?
Vi har varit med i Svensk Travsports reklamfilm som spelades in med våra barn och ponnyer i huvudrollerna! Våra ponnyer är också med på en hel del bilder i Silver- och Guldhäftet och även på travskola.se.

Vi vann den senaste upplagan av Ponnykampen, i hård konnkurrens, och vi är oändligt stolta över våra duktiga ungdomar!

Publicerad måndag 10 maj 2021.