Lär känna travskolorna: Årjängs travskola

I artikelserien Lär känna travskolorna får ni möta var och en av travskolorna och lära er lite mer om skolan och de som jobbar där. Först ut är Årjängs travskola där vi prata med Sandra Edvardsson som är utbildningsansvarig i Årjäng.

Hej Sandra! Vart hittar vi Årjängs travskola?
Årjängs travskola ligger i västra Värmland strax innan Årjängs centrum, längs med E18.

Vad kännetecknar er travskola?
Gemenskap, kvalite med utbildade ledare och välanpassade hästar är tillsammans med att vi både erbjuder ridning och körning i alla kurser något som kännetecknar Årjängs travskola. Många duktiga ponnykuskar kommer härifrån. Vi jobbar mycket med sammanhållning, att alla skall känna sig välkomna oavsett förutsättningar. Här pratar vi inte illa om någon varken ledare, elev eller häst.

Hur många hästar har ni?
Fyra shetlandsponnyer, tre gotlandsruss, ett kallblod, tre varmblod och sedan lånar vi in två ponnyer vid behov.

Vilka jobbar hos er?
Sandra Edvardsson jobbar som Utbildningsansvarig, jobbar även med alla licenskurser och har några kurser i veckan förutom det administrativa arbetet. I stallet jobbar Bodil Aronsson som är häst och stallansvarig. Vi har 6st huvudledare där alla är eller just nu utbildar sig till travskoleinstrukötörer. Vi har även ett gäng glada hjälpledare i åldrarna 13-16år.

Vad händer hos er just nu och under året?
Vi har de traditionella terminskurserna vår och höst, vi arrangerar läger varje lov. Vi arbetar också mycket med att ge unga möjligheten att komma ut i tävlingsverksamheten och våra hästar tävlar flitigt under tävlingssäsongen. Vi har alltid gratis prova på aktiviteter tillgängliga och till oss kan man komma och prova på innan man bestämmer sig för att börja. Vi har olika projekt som tex att hyra 50% i en häst och erbjuda stallplats med stöttning för nyblivna hästägare.

Är det något du vill berätta om travskolans verksamhet?
Travskolans största styrka är att man får med sig helheten av hästar, man får mycket tid med hästarna eftersom lektionerna alltid är 2 timmar långa. Vid varje tillfälle du kommer så är det både praktiska och teoretiska moment. Vi fokuserar mycket på hur man tar hand om hästen, utfodring, träning, osv inte bara sela på och köra. Du som förälder kan tryggt lämna ditt barn här. Vi ställer inga krav på att du skall vara med och hjälpa till på lektionerna, ha stalljourer på helgerna eller ha någon kunskap själv. Vi kan däremot erbjuda vuxenkurser om du är nyfiken på sporten.

Fun fact om Årjängs travskola:
Vi har vunnit både ponnykampen och travskoleligan. Våra hästar går allt från knattekurs för 4 åringar till att tävla på hög nivå med våra ungdomar. Väldigt allsidiga fräscha, friska och glada!

Publicerad tisdag 6 april 2021.