Nu kan du söka bidrag från Björntaget inför vårterminen 2021

Svensk Travsports ungdomsstiftelse inrättades 2016 i samband med att Sveriges vinstrikaste kusk, Björn Goop, auktionerade ut sin guldhjälm till förmån för unga. Björn Goop – en av världens absolut främsta kuskar i modern tid – valde efter att ha blivit historisk med tolv raka kuskchampionat, att låta pensionera sin guldhjälm med en auktion och skänka pengarna till fördel för barn- och ungdomsverksamhet.

Genom generösa donationer av travtränare Björn Goop, TAR Stable KG och Travronden ska unga som idag inte har den ekonomiska möjligheten eller en naturlig koppling till trav ges möjlighet att ta del av travsporten genom att få uppleva hästen på nära håll, men framförallt utvecklas och växa tillsammans med den.

Nu kan du som privatperson eller skola söka bidrag från Björntaget. Ansökningsperioden pågår från den 6 november fram till den 6 december och styrelsen kommer ta beslut på nästkommande styrelsemöte som hålls den 17 december. Kort därefter meddelas bidragssökarna.

Som privatperson kan du ansöka om att få hjälp att finansiera kursavgiften eller motsvarande för ett första år på travskolan. Även skolor kan ansöka om bidrag för att betala busskostnader till och från ett besök på travskolan. Du kan läsa mer om Björntaget och hur du ansöker i rutan nedan.

Vid frågor, kontakta Molly Eriksson, ungdomsansvarig.

Publicerad fredag 6 november 2020.